Nyheder, baggrund og overblik over faglige spørgsmål inden for EU direkte fra LO, FTF AC’s redaktionen i Bruxelles.

Nyt skarpt opgør om selvstændige vognmænds arbejdstid

27. Apr. 2010 | By testmanden

Send til en ven |
X

Send artikel til en ven

Dit navn:
Din e-mail:
Din vens e-mail:

Europa-Parlamentets beskæftigelsesudvalg tager et nyt opgør i morgen om de selvstændige vognmænds arbejdstider, når udvalget behandler en betænkning om arbejdstiderne for chauffører. Betænkningens ordfører, den slovakiske konservative Edit Bauer, støtter, at selvstændige vognmænd holdes ude fra reglerne for arbejdstid. De er i dag omfattet.

- Og det skal de stadig være, siger Socialdemokraternes Ole Christensen. – Det er vanvittigt at have lastvogne kørerne, hvor nogle er omfattet af regler, og andre bare kan arbejde næsten så tosset, som de vil.

Beskæftigelsesudvalget havde spørgsmålet om arbejdstiderne for chauffører oppe i september, hvor en afstemning sluttede i totalt kaos. Med 25 stemmer mod 24 vedtog udvalget at forkaste en betænkning, der ville have tvunget EU-kommissionen til at blive enige med parlamentet om en ny tekst. I stedet røg betænkningen tilbage til Beskæftigelsesudvalget, der nu skal tage stilling, om det følger Kommissionen i, at de selvstændige holdes uden for reglerne.

Edit Bauer siger til parlamentets nyhedstjeneste, at hun finder, det er forkert at medtage de selvstændige. Liberale og konservative i udvalget holder også fast i, at der ikke skal lovgives for selvstændige næringsdrivendes arbejdstider. De mener også, at det er umuligt at kontrollere deres reelle arbejdstid og giver administrativt besvær, hvis man skal.

Centrum-venstre i udvalget mener derimod, at det er et spørgsmål om også trafiksikkerhed, og at det kan koste menneskeliv, hvis overtrætte vognmænd kører frit i tunge lastvogne, der i forvejen er impliceret i et stort antal ulykker.

- Der er køre-hviletidsbestemmelser, men vognmændene kan jo sætte sig bag rattet, efter de har knoklet med alt det administrative. Det er ikke rimeligt at sondre mellem de forskellige chauffører, siger Ole Christensen.

Samtidig peger han på, at chauffører ofte bliver tvunget til at arbejde som selvstændige netop for at komme uden om regler. Det problem anerkender også Kommissionen, der vil de såkaldte falske vognmænd til livs.

- Men det vil for alvor give administrativt besvær at finde de falske. Det eneste rigtige er at medtage alle, der sidder bag rattet i en lastvogn, siger Ole Christensen. pmh

Om Fagligt.eu

Fagligt.eu er fagbevægelsens portal om EU med nyheder, baggrund og overblik. Her kan alle med interesse for især den sociale og arbejdsmarkedsspørgsmål følge med.

Fagligt.eu drives i et samarbejde mellem LO, FTF og AC. Redaktionen sidder i Bruxelles og kan kontaktes på mail.