Nyheder, baggrund og overblik over faglige spørgsmål inden for EU direkte fra LO, FTF AC’s redaktionen i Bruxelles.

09.06.10 Skolelæreren er kvinde – administratoren er mand

09. Jun. 2010 | By testmanden

Send til en ven |
X

Send artikel til en ven

Dit navn:
Din e-mail:
Din vens e-mail:

De gamle mønstre i undervisningssektoren fortsætter. De fleste skolelærere er kvinder, mens mændene sidder bag skrivebordene og administrerer og beslutter, hvordan planer for undervisningen sal være.

Det fremgår af en EU-undersøgelse, der viser, at det går trægt med ligestillingen inden for undervisning. På nogle punkter opstår der endog nye problemer, som kun få lande tager alvorligt og gør noget ved.

- Forholdet mellem køn og uddannelsesniveau har ændret sig betragteligt i de seneste 50 år, og forskellene er nu meget mere komplekse. Skolernes personale består i langt overvejende grad af kvinder, men uddannelsessystemerne administreres af mænd. De fleste universitetsuddannede er kvinder, og de fleste af dem, der forlader uddannelsessystemet i utide, er drenge. Vi bliver nødt til at basere vores politik for ligestilling mellem kønnene på disse kendsgerninger, siger EU-kommissær Androulla Vassiliou I forbindelse med offentliggørelsen af rapporten.

Et af de nye problemer er, at drenge reelt klarer sig dårligere i skolen end piger. De dropper ikke kun hyppigere ud af skolerne uden en eksamen, men de, der fuldender skolegangen, har ofte også dårligere karakterer end pigerne. Og de må oftere gå en klasse om.

I omkring en tredjedel af skolesystemerne i de 29 lande, der deltager i undersøgelsen, er tendensen, at drengene ikke er så gode til at læse, mens pigerne ikke er så gode til matematik.

Kun i få lande tager politikerne de klare forskelle op og gør noget ved drengenes mangelfulde læsefærdigheder og pigernes manglende lyst til matematik.

- . De fleste universitetsuddannede er kvinder, og de fleste af dem, der forlader uddannelsessystemet i utide, er drenge. Vi bliver nødt til at basere vores politik for ligestilling mellem kønnene på disse kendsgerninger, siger Androulla Vassiliou.

Kun hvert tredje land har en politik for ligestilling mellem kønnene inden for de videregående uddannelser. Og meget tyder på, at ligestillingen her halter. Mens der er flest piger, der går på universitetet og gør uddannelsen færdig, får de ikke samme karriere i universitets verden. For hvert trin opad, bliver der færre kvinder.

Kommissionen peger på, at erhvervsvejledning allerede tidligt i ungdommen er vejen frem. Også inden for de erhvervsfaglige uddannelser vælger de unge de traditionsbundne uddannelser. Kun halvdelen af landene har på det område en kønsbevidst vejledning af de unge. pmh

Om Fagligt.eu

Fagligt.eu er fagbevægelsens portal om EU med nyheder, baggrund og overblik. Her kan alle med interesse for især den sociale og arbejdsmarkedsspørgsmål følge med.

Fagligt.eu drives i et samarbejde mellem LO, FTF og AC. Redaktionen sidder i Bruxelles og kan kontaktes på mail.