Nyheder, baggrund og overblik over faglige spørgsmål inden for EU direkte fra LO, FTF AC’s redaktionen i Bruxelles.

10.02.09 Bilkrise på vej til EU-krise

10. Feb. 2009 | By testmanden

Send til en ven |
X

Send artikel til en ven

Dit navn:
Din e-mail:
Din vens e-mail:

Det tjekkiske EU-formandskab ventes at indkalde til et ekstraordinært EU-topmøde i slutningen af februar, efter EU-kommissionens formand, José Manuel Barroso, støtter ideen. På topmødet vil tjekkerne blandt andet tage de seneste hjælpepakker til bilindustrien op og den stigende protektionisme, som både tjekkerne og også den svenske regering angriber.

Den tjekkiske premierminister, Mirek Topolánek, siger til EU-formandskabets hjemmeside, at topmødet vil tage følgerne af den økonomiske krise op og finde frem til en bedre koordinering af de enkelte landes løsninger.

- Jeg er overbevist om, at da vi alle er ramt af krisen, så kan vi kun komme ud af den med ny styrke, hvis vi gør en fælles indsats og respekterer det indre markeds regler – det indre marked er det langsigtede instrument, som vil hjælpe os ud af krisen, siger Mirek Topolánek.

Den tjekkiske regering angriber den politik, som Frankrig har indledt med støtte til sin egen bilindustri og bemærkninger fra den franske præsident Nicolas Sarkozy om, at de franske bilfabrikker stopper produktionen af biler i Tjekkiet.

- Som premierminister i Tjekkiet forstår jeg ikke argumentet, at der er noget galt i at fremstille biler i Tjekkiet for det franske marked, sagde Mirek Topolánek ifølge internationale pressebureauer.

Sarkozy sagde på fransk TV i torsdags, at der ikke var noget galt i, at de franske bilfabrikker bygger en fabrik i Indien for at komme in på det indiske marked. Men det var forkert, hvis de gør det i Tjekkiet for at sælge dem i Frankrig. Allerede i den franske valgkamp forud for præsidentvalget sagde Sarkozy, at protektionisme ikke var et fyord.

De franske udtalelser har allerede skabt røre om Lissabon-traktaten, som Tjekkiet endnu ikke har ratificeret. Topolánek sagde mandag, at hvis nogen ville skabe problemer for Lissabon-traktaten, så kunne de ikke gøre det bedre end sådan, som det sker nu.

Tjekkiets præsident, Vaclav Klaus, der er modstander af traktaten, siger ifølge Prague Daily Monitor, at han ikke selv direkte vil kommentere Sarkozys udtalelser, da han dermed kunne fremprovokere modsatrettede reaktioner. Men Vaclav Klaus var tilfreds med regeringens holdning.

- Jeg er glad for at høre fra regeringen, at den betragter protektionisme som uacceptabel, siger Vaclav Klaus til Prague Dailys hjemmeside.


Svensk bekymring

Den svenske premierminister, Fredrik Reinfeldt, har i disse dage en række møder i Bruxelles. Sverige overtager EU-formandskabet til juli, og svenskerne er ligesom det tjekkiske EU-formandskab bekymret over den stigende protektionisme.

Sverige kæmper ligesom andre lande for bilproduktionen, men både Volvo og Saab er på amerikanske hænder. Kun Volvos lastbilproduktion er stadig svensk i et samarbejde med de franske Renault-fabrikker. I den franske redningsplan for bilindustrien får både Peugeot-Citroën og Renault-fabrikkerne 3 mia. euro i billige lån, men lastbilproduktionen nøjes med 500 millioner euro.

Frederik Reinfeldt sagde i Bruxelles mandag, at han var meget bekymret over, at protektionismen bredte sig i Europa.


Ingen fyringer – ingen bonusser

I den franske bilpakke ligger, at fabrikkerne lover, at de ikke som i andre lande stopper produktionen og fyrer folk. Samtidig bliver der ikke udbetalt bonusser til lederne som påskønnelse for deres arbejde.

Fabrikkerne har dog allerede fyret folk. 15.000 ansatte på Peugeot-Citroën-fabrikkerne har mistet arbejdet siden 2006, og ifølge Financial Times ligger der i den ny aftale, at yderligere 3.500 ansatte forlader fabrikkerne i løbet af sommeren.

Den franske plan kommer, efter også den britiske regering i januar kom med en redningsplan på omkring 2,5 mia. euro, hvoraf det offentlige giver 1 mia. euro i billige lån. I Tyskland får bilisterne en bonus, hvis de skifter deres gamle bil ud. Og i Italien har regeringen også en nødplan.

Belgien har ikke egne bilmærker, men belgierne fremstiller og samler både modeller fra Opel, Volvo, Seat, VW og Audi. Også i Belgien er der en debat om fremtiden for fabrikkerne, og om ejerne lukker ned for at øge produktionen i hjemlandene.

EU-kommissionen analyserer for tiden de forskellige løsninger og ser, om planerne stemmer med reglerne for det indre marked.

Om Fagligt.eu

Fagligt.eu er fagbevægelsens portal om EU med nyheder, baggrund og overblik. Her kan alle med interesse for især den sociale og arbejdsmarkedsspørgsmål følge med.

Fagligt.eu drives i et samarbejde mellem LO, FTF og AC. Redaktionen sidder i Bruxelles og kan kontaktes på mail.